Ieder najaar stijgt de spanning in menig huis tot grote hoogte. Met smart wordt gewacht op die ene dag in december, soms zelfs al in november.
En dan bedoelen we natuurlijk niet Pakjesavond maar de regionale finaledag van de First LEGO League. Deze jaarlijkse wedstrijd inspireert al sinds 1998 heel veel kinderen om anders naar de wereld te kijken. En tegenwoordig doen bijna 300.000 kinderen wereldwijd eraan mee.
Met al een groot aantal jaren als technisch jurylid, waar wij de programmeer vaardigheden van de teams beoordeelden, en nu al weer een aantal jaren als coach heb ik al veel kinderen enthousiast zien worden. In een periode van een paar maanden gaan de kinderen aan de slag. Ze leren op veel gebieden vaardigheden: samenwerken, robot bouwen, problemen oplossen, een onderzoek doen, zich als team presenteren, de robot programmeren en nog veel meer. Natuurlijk helpt het dat LEGO het meest favoriete speelgoed is van de huidige jeugd. En de Mindstorms robots oneindige uitdagingen bieden voor de kids.
In de huidige wereld is er veel behoefte aan personen die kunnen coderen, computerprogramma's schrijven etc. En zoals voor de buitenlandse talen ook geldt is dat hoe jonger kinderen met computer-talen geïntroduceerd worden hoe makkelijker ze het leren lezen en schrijven. In mijn ervaring maakt het leren coderen met een fysieke, LEGO, component het leerproces nog leuker en eenvoudiger. De kinderen leren haast ongemerkt zo heel waardevolle vaardigheden. Ik hoop altijd dat ik weer een aantal kids een positieve ervaring kan meegeven.
De organisatie zelf zegt dit:
"De FIRST LEGO League brengt een uitdaging gebaseerd op een wetenschappelijk onderwerp. Elke Challenge bestaat uit drie onderdelen: de Robot Game, het Project en de FLL Core Values. Teams van maximaal tien kinderen, met ten minste één volwassen coach, nemen deel aan de Challenge door het programmeren van een autonome robot om punten te scoren op een thema-speelveld (Robot Game), het ontwikkelen van een oplossing voor een probleem dat zij hebben vastgesteld (Project), dit alles geleid door de FLL Core Values. Op de regionale finaledag komen verschillende teams tegen elkaar uit om te bepalen wie het beste op ieder van deze 3 gebieden scoort.
Vroegere uitdagingen zijn gebaseerd op onderwerpen zoals nanotechnologie, het klimaat, de kwaliteit van leven voor de gehandicapte bevolking, en transport. Door het ontwerpen van onze uitdagingen rond dergelijke onderwerpen, worden de deelnemers blootgesteld aan potentiële loopbaantrajecten binnen een gekozen Challenge onderwerp, naast gebruiken van de 'STEM' (S=exacte wetenschappen, T=technologie, E= engineering en M=wiskunde) principes die van nature komen van deelname aan het programma. Teamleden leren ook waardevolle levenslessen en de werkgelegenheid vaardigheden die hen ten goede zullen komen, ongeacht welk carrièrepad ze kiezen."
Reactie plaatsen
Reacties